Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air stawia na Europę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Wizz Air stawia na Europę
fot. Port Lotniczy Gdańsk
Wizz Air stawia na Europę Środkowo-Wschodnią, w której Polska ma kluczowe znaczenie. Przewoźnik nie planuje otwierania połączeń z kolejnych lotnisk w Polsce, ale rozwój w już funkcjonujących bazach. O planach Wizz Air na przyszłość rozmawiamy z Rolandem Tischnerem, dyrektorem zarządzającym Wizz Air Hungary.

Łukasz Malinowski: Wizz Air wchodzi do Modlina, ale wychodzi z Abu Dhabi. To przejaw zmiany strategii?

Roland Tischner, dyrektorem zarządzającym Wizz Air Hungary: Rzeczywiście, jest to zmiana strategii – ponowne skoncentrowanie się na Europie Środkowo-Wschodniej i większy nacisk na połączenia krótkodystansowe w Europie. To obszar, w którym zawsze byliśmy bardzo dobrzy, bardzo silni i znów chcemy się na nim skupić. Będziemy także zainteresowani rozwojem połączeń z Azją Centralną i Kaukazem. Nie wykluczamy otwierania nowych kierunków w Europie Zachodniej, ale sądzę, że większy wzrost będzie widoczny właśnie w Europie Środkowo-Wschodniej. To bardzo atrakcyjny dla nas segment rynku z mocją pozycją Polski.

Jeśli miałbym wskazać inny duży i perspektywiczny rynek, to byłaby to oczywiście Rumunia, gdzie jesteśmy liderem obecnym na wielu lotniskach, mamy zbazowane sporo samolotów i zatrudniamy ponad 1,5 tys. osób.

Jak chcecie konkurować w Polsce z Ryanair i PLL LOT? To Wasza trójka dominuje na naszym rynku.

Nie jesteśmy największym, ale jesteśmy drugim największym operatorem w Polsce, a nasz udział w rynku rośnie. Przez ostatnie 20 lat wykazywaliśmy stały wzrost i zaangażowanie w rynek, mamy bardzo profesjonalny, zaangażowany i doświadczony zespół – wszystkie elementy potrzebne, by odnieść sukces.

W ubiegłym roku, a właściwie już na ten rok, dodaliśmy w Polsce pięć samolotów, nie licząc dwóch dodatkowych w Modlinie. To oznacza wzrost o ok. 20% i to przełoży się na koniec roku na większą liczbę pasażerów.

Jakie są Wasze plany na ten okres przejściowy przed otwarciem CPK, ale już po modernizacji Lotniska Chopina? Co z mniejszymi portami regionalnymi?

Chopin to nasze główne lotnisko w Polsce, na którym mamy zbazowane 14 samolotów, i na którym zamierzamy nadal się rozwijać. Z każdym rokiem ograniczenia operacyjne na Lotnisku Chopina stają się coraz większe, dlatego musimy szukać dalszych sposobów, by wzmocnić sensowną obecność w Warszawie.

Takim pomysłem jest Modlin – to dla as drugie strategiczne lotnisko na Mazowszu. To właśnie dlatego tak istotne w umowie z Modlinem były dla nas kwestie operacyjne, czyli zapewnianie slotów, ale też dostępu do stanowiska check-in, gate’ów i stanowisk postojowych.

Wracamy z operacjami z Olsztyna do Dortmundu. Obecnie nie mamy jednak planów powrotu do portów w Bydgoszczy czy Łodzi, ale mamy ambicję, by dalej rozwijać się w Polsce. W pierwszej kolejności chcemy jednak otwierać nowe trasy i dodawać samoloty tam, gdzie mamy już bazy operacyjne.

Co w takim razie z Radomiem? Będziecie dalej latać do Larnaki?

Jeśli chodzi o Radom to jak najbardziej zamierzamy kontynuować loty na Cypr, ale obecnie skupimy się raczej na Chopinie i Modlinie. To na tych dwóch lotniskach chcemy dodawać nowe trasy – o ile będzie to możliwe.

Wizz Air wycofał się z Abu Dhabi, ale z Polski zapewniacie nadal połączenia do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Czy są one zagrożone?

Połączenia z Polski na Bliski Wschód są obsługiwane przez Wizz Air Hungary, więc zamknięcie Wizz Air Abu Dhabi nie wpływa na ich dalsze funkcjonowanie. W dalszym ciągu będziemy je realizowali, podobnie jak część innych tras z Europy na Bliski Wschód, ale proszę pamiętać, że jest to wyjątkowo niestabilny politycznie region.

Zapowiedzieliście już renegocjacje umowy z Airbusem i zmianę części A321XLR na „zwykłe” A3121 neo. Jaka przyszłość czeka A321XLR, które odbierzecie? Czy pojawią się w naszym regionie?

Pierwszy A321XLR w Europie Środkowej zostanie zbazowany w Budapeszcie. Możliwe, że kolejne pojawią się także w Polsce, ale będzie to zależało od rentowności połączeń i dostępu do wybranych rynków, co jest związane z licznymi ograniczeniami prawnymi, a zwłaszcza umowami międzynarodowymi. Rozwój, który planujemy w Polsce, będzie opierał się o krótsze trasy.

Jak widzicie przyszłość rynku w Ukrainie? Czy macie już gotowe plany, aby wejść na ten rynek, jak tylko będzie to możliwe?

Jeśli lub gdy okoliczności nam na to pozwolą, chcemy wrócić i wrócimy na ten rynek. Przed wojną byliśmy jednym z liderów. Obecnie mamy kilkuset ukraińskich pracowników w Europie.

Tak, nasze plany zakładają, że gdy nastąpi stabilne zawieszenie broni, chcielibyśmy wrócić – najpierw najpewniej z operacjami dolotowymi, a potem także z bazą operacyjną.

Czyli wystarczy stabilne zawieszenie broni, a niekoniecznie traktat pokojowy?

Myślę, że trudno to dokładnie określić. To bardzo złożona sytuacja i oczywiście wiele zależy od zaleceń EASA w zakresie bezpieczeństwa, a bezpieczeństwo naszych załóg i pasażerów stawiamy na najwyższym poziomie. Nie będziemy prowadzić operacji, jeśli okoliczności na to nie pozwalają.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

1000 lotów dziennie Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

1000 lotów dziennie Wizz Air

Wizz Air 25 lipca 2025

Wrocław: Ryanair szuka 100 inżynierów do pracy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair nie odpuści Modlina. Dubel tras Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air zmniejszy zamówienie A321XLR do 10–15 sztuk

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zmniejszy zamówienie A321XLR do 10–15 sztuk

Piotr Bożyk 25 lipca 2025

Airbus A321XLR Wizz Aira pojawił się na Lotnisku Chopina (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wybrał Modlin. Dlaczego nie Radom?

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wybrał Modlin. Dlaczego nie Radom?

Łukasz Malinowski 21 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

1000 lotów dziennie Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

1000 lotów dziennie Wizz Air

Wizz Air 25 lipca 2025

Wrocław: Ryanair szuka 100 inżynierów do pracy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair nie odpuści Modlina. Dubel tras Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air zmniejszy zamówienie A321XLR do 10–15 sztuk

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zmniejszy zamówienie A321XLR do 10–15 sztuk

Piotr Bożyk 25 lipca 2025

Airbus A321XLR Wizz Aira pojawił się na Lotnisku Chopina (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wybrał Modlin. Dlaczego nie Radom?

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wybrał Modlin. Dlaczego nie Radom?

Łukasz Malinowski 21 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij